Wednesday, June 17, 2009

MY FAMILY - PART 3 - BAIZURA?


Hari ini aku teringat kat adik tunggal aku, Nor Baizura b. Zainol, dalam keluarga kami panggil dia Ua. Orang yang paling suka bergaduh dalam rumah. Sape lagi, kalau bukan aku? Aku dengan adik dulu masa kecil memang tak nak ngam, ada je yang nak dipergaduhkan. Ntahla aku pun pelik, mungkin hobi aku ni gaduh kot. Tapi macam biasala, sebagai abang, aku mestila menang dalam semua pergaduhan, kalau kalahpun, saje2 buat kalah. Tapi bila masuk Mahkamah Rumah yang berhakimkan Abah dan berpeguamkan Mak, confirm aku kalah. Alasan mereka senang je. "AJ kan abang, abang kene beralah dengan adik, ape2halpun AJ kene beralah....". Mahkamah Rumah memang susah nak berlaku adil sebab alasan yang digunapakai sama je. Tak pernah berubah dulu, kini dan selamanya. Kalau nasib tak baik, sebelum masuk Mahkamah Rumah, aku dah dijatuhkan hukuman bersalah. Hukumannya mcm biasala, leteran 24 jam tanpa henti oleh Mak, lari2 pusing rumah untuk lari daripada rotan yang Abah pegang dan macam2 lagi. Tapi itu semua kisah dulu, skrg masing2 dah malas nak gaduh mungkin sebab dah puas dah gaduh dulu.. hehe..

Dia dulu amik Diploma dalam Pentadbiran Awam UiTM, pastu lepas abis, dia tukar bidang dan sambung Ijazah Sarjana Muda dalam Seni Layar UiTM. Actually aku memangla tak berapa nak setuju. Aku lebih suka dia kekalkan aliran lama. Alasan aku mudah je, dalam dunia seni ni, dugaan dia kuat sangat, risau pasal pergaulan, risau pasal solat, sumber-sumber perolehan pendapatan, risau pasal "bakal jodoh yang bakal dia temui", risau pasal gagasan pemikiran yang akan ter"dipengaruhi". Konsep pemikiran aku mudah, "mencegah lebih baik dari merawat". Sebab bila dah masuk sesuatu dunia, dunia itulah yang akan mempengaruhi kehidupan dan pemikiran kita. Bila kita terpengaruh, memang susah hendak diubah! Pemikiran akan membentuk satu budaya, budaya akan membentuk satu cara hidup, cara hidup akan mempengaruhi akalbudi suatu generasi. Generasi itu sudah pastinya generasi darah daging aku sendiri. Aku semestinya bertanggungjawab dan dipertanggungjawab ke atas semua ini.

Pernah jugak aku berdiskusi dengan dia persoalan ini melalui laman FS. Tapi nak buat cemaner kan? Pemikiran dah tak sama. Memandangkan dia miliki minat yang mendalam dan ability dalam bidang ini. Aku tak mampu nak halang, aku sokong dan harap dia dapat buktikan yang terbaik cuma aku tinggalkan dia satu pesanan je. Bekaryala dengan karya-karya yang bisa menyebabkan manusia makin dekat pada Tuhan. Aku faham, ada sentimen dan x-factor yang diperlukan untuk menguatkan sesuatu karya. Selalu dan kebiasaannya sentimen dan x-factor itu bercanggah dengan nilai Islam. Buat masa ini aku cuma mampu berdoa supaya adik aku terus berada dilandasan yang lurus dan aku jugak berdoa satu hari nanti adik aku akan menghasilkan karya-karya agung yang bisa mendekatkan manusia kepada Tuhan atau sekurang-kurangnya miliki nilai moral dan keinsafan yang tinggi tanpa meninggalkan nilai-nilai komersial, futuristik dan hikmah. Sebagai abang, mesti lah mahukan yang terbaik untuk adiknya sendiri walaupun aku akui, aku bukannya abang yang terbaik tapi aku tidak pernah putus asa dan sentiasa miliki usaha untuk menjadi diri sebagai abang yang terbaik untuk adiknya mengikut cara yang tersendiri.

*credit untuk byxura pictures dan byxura.fotopages.com

No comments:

Post a Comment